Första veckan

Heeeej!! Har varit borta hela veckan och är äntligen "hemma". Har hunnit träffa halva släkten och besökt 5 nya stater. Min quarter-samling är nästan klar, saknar bara Alabama. Här kommer en "liten"(lång) redogörelse för vad jag har hittat på denna veckan:
.
Fredag:
Åt som sagt bagels till frukost och registrerade mig på skolan. Fixade också mitt schema. Jag tror det blev: Calculus(Math), Photo, Phsycology, Food and Nutrition, Spanish, US History, Writing through litterature(English). Vissa ämnen är nog lite tråkiga men med tanke på att lektionerna är max typ 50 minuter långa går det nog bra.
När vi var klara på skolan packade vi in i bilen och åkte sedan resten av dagen. Lunch blev Taco Bell och på natten sov vi på ett motel/hotel längs vägen. På kvällen åt vi på en italiensk restaurang som hade väldigt god mat.
.
Lördag:
Åkte bil hela dagen till Steves syster som bor utanför Minneapolis. Hon har ett stall där folk hyr in sig med sina hästar men hon har också egna. Min värdfamiljs gamla häst finns där. De frågade om jag ville rida och självklart ville jag det så det gjorde jag. SKOJA, mamma du kan vara lugn. Jag var en ansvarsfull dotter och gjorde som mina föräldrar ville, så jag red inte. Får göra det en annan gång. I alla fall, vi spelade kort med systerns familj och jag vann!! Ganska sjukt med tanke på att jag inte fattade hur spelet gick till. Denna dagen åt jag 2 av 3 hemmagjorda meals som jag har ätit hittills i USA. På kvällen åkt vi in till Minneapolis och checkade in på ett hotel som vi spenderade de kommande 3 nätterna på.
.
Söndag:
Vi lämnade hotellet ganska tidigt för att spendera några timmar på Minnesota State Fair. Det är typ som en marknad/tivoli/horse show. Ja allt i ett. The Fair är på ett område som är huuuuuuuur stort som helst(typ 20-50 fotbollsplaner) och när det inte är Fair är det ingeting där. Där finns hundratals matställen(allt serveras "on a stick"), väldigt många stånd där man kan köpa saker,  500 (bokstavligt talat) hästar, 500 kor, 500 får, 500 grisar, 500 höns, blanade bebisdjur och massa andra.  Vi träffade vad jag tror är Marys brors dotter och hennes man och son. Vi var där i 2-3 timmar. Efter lunch åkte vi till Mall of America där vi åkte karuseller med Haleys kompis David. Efter ett par timmar åkte vi till Water Park of Amerika som är en vattenpark inomhus. Där var vi i 6 (!!) timmar. Lite segt att vara där så länge men det var kul.
.
Måndag:
Spenderade hela dagen på the Fair. Från ungefär 10-23. Under dagen var de över 90 °F vilket är undefär 35 grader. Här är mycket varmare än i Malmö och jag älskar det. Haley, systern, hatar det. I alla fall, vi åt väldigt mycket denna dagen. Bla: friterad ost, typ semla, friterad potatis och chocolate chip cookies som de tog direkt från ugnen (du skulle älska det Cissi! Det var som subway-cookies fast 10 gånger bättre och tagna direkt ur ugnen). Vi kollade på alla tusentals djuren och framförallt hästarna. De har en stor arena där de visar och har olika shower med hästar hela dagarna. Vi tittade bla på spanska cowboys, saddle breds (hur konstiga som helst), arbetshästar och minis. Senare på kvällen när det inte var så varmt åkte vi karuseller med David som var med idag och jag och Mary tittade på när Haley vann en enorm gecko åt David. Drack också 2 underbar milkshakes och fick en henna-tatuering denna dagen.
.
Tisdag:
När vi hade checkat ut från hotellet åkte vi till Mall Of America och shoppade. Var bla på Abercrombie, Victoria's Secret, American Eagle och Apple. Köpte shorts, mjukisbyxor, pyjamasbyxor m.m. På vägen till stugan var vi på en outlet där jag köpte en Ralph Lauren-tröja. Den kostade 42 dollar (ungefär 330 kr) och jag skulle tro att de hade kostat minst 150 dollar i Sverige! Jag älskar shopping i USA. På kvällen åt vi på en mysig restaurang i den lilla byn och träffade Marys bror, hans fru och deras kompis.
.
Onsdag:
Dagen började med frukost på ett cafe där jag åt american pancakes. Sen åkte vi till Itasca State Park där vi träffade Marys andra bror. Här börjar Mississippi-floden så vi gick över den ( inte på en bro utan i vattnet). Här kan man också se väldigt höga tallar. På kvällen åkte vi till denna broder och åt middag där. Vi fick see hur man gör öl vilket var väldigt häftigt. (All denna släkt som jag har träffat härstammar från Sverige så de kan ett par ord och har massa Sverigesaker hemma i husen.) Åt mitt 3 hemlagade meal på kvällen. Sov hos dom på natten.
.
Torsdag:
Efter frukosten gick jag och Haley ut och cuttade av grenar i skogen så att de inte ska slå i huvudet i grenar när de åker skidor på vintern. Det var ganska kul faktiskt. Lunchen serverades på sonens restaurang. På vägen tillbaka till stugan besökt vi en gift shop (jag älskar gift shops och denna var enorm, superbillig och underbar) där jag köpte ett par ringar och örhängen. Köpte också godis till resan hem och hyrde film till kvällen. Åt rester till kvällsmat.
.
Fredag:
Åkte från stugan på morgonen med målet S:t Paul (sitter typ ihop med Minneapolis). På vägen åkte vi förbi en affär där jag köpte schampo, balsam, mascara och make up-remover för sammanlagt 160 sek!!! Eftermiddagen spenderades på Science Musen i S:t Paul vilket var spännande och trevligt. På kvällen åt vi på en resturang med Marys brors andra dotter och hennes man. Sov hos dom på natten.
.
Lördag:
Croissants inhandlades på morgonen och åts i bilen. Vi åkte bil i princip hela dagen till vi kom fram till stan där Mary bodde tills hon var typ 12. Där åt vi pizza och la pussel(mysigt) hos Haleys gudföräldrar och sov hos dom på natten.
.
Söndag:
Åt frukost på ett populärt ställe i stan där jag åt pancakes, mums. När vi hade sagt hejdå satte vi oss i bilen för att spendera hela dagen on the road. I kväll har jag packat upp och ätit kinamat.
.
Nu är vi äntligen hemma från en väldigt hektisk vecka. Det har självklart varit superkul men jag var väldigt trött i början och alla nya namn har inte varit lätt. Nu ska jag sova. Imorgon (idag) måndag är det sista dagen innan skolan börjar. Jag tror det blir en lugn dag. Ska skypa med familjen hemma, kanske köpa jeans och kanske ta en tur till skolan. Annars bara slappa.
.
Grattis till alla som orkade läsa allt detta. Kände att jag var tvungen att skriva för de som verkligen är intresserade. Jag lägger upp bilder imorgon.
.
See Yaa

Kommentarer
Postat av: kossan

kan man inte få lite mer utförligt var du har gjort och ätit ? jag känner att jag vill ha mer detaljer. (jag pallade knappt läsa halva) chilla bruuuuden !!

2010-09-07 @ 22:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0